Pitot Tüpü
nedir?
Pitot
Tüpü, bir boru içinde akış yönüne
zıt çevrilmiş bir borudan ibarettir. Akış borularında, borunun merkezinde
oluşan basınç borunun duvarları üzerinde oluşan basınçtan yüksektir. Sahip
olduğu iki basıncın karşılaştırılması prensibine göre çalışır.
İlk ortaya çıkış sebebi Seine Nehri’nin
debisinin ölçülmesinin istenmesidir. Görevi üstlenen Fransız Bilim İnsanı Henri
Pitot, cihazı 1732’de tasarlamış ve ilk kez kullanan insan olmuştur.
Daha sonraları teknolojik gelişmelerin peşi
sıra geldiği 20. Yüzyılda tasarlanan uçaklarda hız ölçüm cihazı olarak kullanılmış
ve halen daha kullanılmaktadır. Tüpe giren havanın yarattığı karşı basınç
sayesinde gerçekleştirilen hız ölçümünün doğru değerleri vermesi için günümüz
uçaklarında birden (Uçak tiplerine göre değişke) fazla pitot tüpü bulundurulmaktadır.
Bu tüplerden ölçülen değerler bilgisayarlı sistemler aracılığı ile derlenerek
her bir pilota ayrı ayrı doğru hız değerlerini ulaştırır.
Kazalara sebep olan neden…
Esas
merak edilen konu ise uçağın genellikle ön bölgesinde bulunan ve yalnızca 8mm’lik
bir çapa sahip bu küçük çıkıntı yüzünden koca bir uçağın nasıl düştüğüdür…
Bu
sorun yüzünden gerçekleşen bazı kazalara bir göz atalım,
- · * Alw 301 sefer sayılı Birgen Air Uçuşu – Boeing 757 – 6 Şubat 1996
Bu uçuştan önce
gerekli parayı bulamayan firma yaklaşık bir ay süre ile Dominik Cumhuriyetinde
uçağı bekletmiş ve bu süre içersinde Pitot Tüpü’nün çıkış bölgelerine hiçbir
korumalık takmamıştır (Yasal prosedür gereği özel bezler ile korunması gereken
noktalar).
Bu hata fark
edilmemiş olsa bile tam bir ay sonra kalkışa geçen Birgen Air pilotları
göstergelerinin arızalı olduğunu fark etmiş fakat uçuş sorumlularının
göstergelerindeki normal değerlere güvenerek havalanmıştır. Uçağın kalkmasından
sonra pilot kendi göstergelerinin düzeldiğini düşünerek kendi göstergesine
güvenerek otomatik pilota geçmiştir. Otomatik pilotta yalnızca Pilotun
göstergelerini okuduğundan yanlış okuma gerçekleştirerek uçağın yüksek hızda
olduğunu saptamış ve hız kesmiştir. Hız kesimi sonrası verilen “Stall” hatası
ile birlikte başlayan yanlışlıklar sonrasında büyük trajedi ile sonuçlanmış ve
189 kişinin canına mal olmuştur.
- · Haziran 2009 – Air France Uçağı – Rio de Janeiro-Paris – AirBusA330-220
Trajik kazalardan
biri daha Atlas Okyanusu üzerinde gerçekleşti. Pitot tüpünün buzlanması
neticesinde gerçekleşen bu trajedi ile 228 kişi ( 216 yolcu – 12 Mürettebat)
Senegal hava sahasına 550 km kala Okyanus üzerinde uçuşlarına devam ettiği
sırada yukarıda yazılan gerekçe yüzünden okyanusa çakıldı.
Ayrıca bu kazada
ünlü Arp sanatçımız Fatma Ceren Necipoğlu da hayatını kaybetti.
Gerçekleşen bu iki kaza sonrası da üretici
firmalar elbette ki kendileri açısında gerekli önlemler alarak alıcı firmalara
uyarılarda bulundular.
Özellik 1
Haziran 2009 tarihinde gerçekleşen kaza sonrasında AirBus firması içinde THY’nin
de bulunduğu bir çok alım yapmış firmalara A330-220 tipi uçaklarının pitot
tüplerinin değiştirilmesi gerektiğini vurguladılar.
Yalnızca bu iki
kaza durumun ne kadar vahim olduğunun ve konuya kesin bir çözüm bulunması
gerektiğinin en açık örneğidir. Gerçekleşen bu iki olayda elbette ki sorun
kaynağı tek taraflı değildir. İlk kazada görülen pilotaj ve koruma hatalarına
nazaran ikinci kazada bariz bir üretim hatası vardır.
Sorun her ne
olursa olsun güvenli bir uçuş için hayati önem taşıyan bu küçük parça için
gerekli kalıcı çözüm yolu biran önce geliştirilmelidir.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ayrıca, Ülkemiz
ve Dünya çocuklarının 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk bayramını en içten
dileklerim ile kutlarım.
Saygılarımla
Adil Can KAVCAR
Çok ilginç.
YanıtlaSilİlk kez duydum. Sağol Can Kavcar.
Teşekküler değerli okuyucumuz,
YanıtlaSilÇalışmalarımızı takip ettiğiniz için sizler sağolun.
İyi günler dileği ile,
Teknik Teori Bilim Ekibi Adına;
A. Can Kavcar
Gps var. Uçağın hızı gps ten takip edilebilir. Bence çok abartmışsınız.
YanıtlaSil