Havacılık
ile devam ediyorken eklemeden geçemeyeceğimiz ve temel kavram sayılan bir
durumu da sizler ile paylaşmak istedik.
Takip
edenler anımsayacaktır; sürekli olarak, yapılan uçuş gösterilerinde pilotun her
giriştiği akrobatik bir hareket esnasında anons yapan spikerin yapılan
hareketin arkasından, bu hareket esnasında pilot ve uçağın ne kadarlık bir “g”
kuvvetine maruz kaldığını da söylemektedir…
Gösteriyi
izleyenlerden birçoğunun konuya yabancı kalması sonucunda yalnızca akılda kalan
izlenen akrobatik hareketler olmuştur.
Peki
nedir bu kuıvvet…
İngilizce
adıyla g-force, bir kütleye belirli bir durumda etki eden hızlanmadır. İki
çeşit “G” Kuvveti vardır. Bunlar “+G” ve “-G” olmak üzere iki gruba ayrılır.
Genellikle
insanlar yapısal özellikler bakımından +G kuvvetine daha fazla dayanırlar. Bu
yüzden pilotlar da manevralarını gerçekleştirirken +G yönünde gerçekleştirir.
·
“-G” : +G’nin tam
tersi olarak yukarıya doğru tırmanışa geçildikten sonra bir anda levyeyi
iterseniz -11 G kuvvetine maruz kalırsınız ki bu sizin tüm kanınızı beyninize
toplar, sonuçta burun ve kulaklarınızdan kan gelir. Göz kızarması yaşayarak ölürsünüz.
“-G” kuvveti en tehlikeli olanıdır. Bu kuvvete maruz kaldıktan sonra kurtulma
olasılığı düşük olan pilotlar bunun bilincinde olacaklar ki bütün hareketleri
demin de bahsettiğimiz gibi “+G”’de gerçekleştirirler. Eksi kuvvete ancak 4
birimlik bir dayanım gösterilebilir. (“-4G”)
İşte
tüm bu kuvvetlere maruz kalıp araç pilotunun zarar görmemesi için kendisine
özel tutum giydirilir. Bu tulum kuvvet arttığında veya azaldığında pilot ile
elbise arasına hava doldurarak veya çekerek pilotun vücudunun, o anki basınç ve
kuvvet koşullarına ayak uydurması sağlanır. Böylelikle belli bir G’ye kadar
pilot pek etkilenmez.
Havacılık
haricinde de G kuveti hemen hayatın her alanında mevcuttur. Örneğin kaza yapan
araçlardaki şoförler ve bazen günlük hayatta baygınlık geçiren insanlar dahi
anlık büyük G kuvveti etkisi altında kalmaktadır.
Bu
kuvvet tüm hatları ile ele alınırsa aslında havacılıkla iç içe olarak gözüken
fiziksel bir durumdur. Bir G kuvveti yaklaşık olarak 9.8065 m/sn2’dir.
Hava
kuvvetlerinde pilot olmak isteyenlere özel olarak uygulanır bu tip testler.
Örnek verirsek; 70 Kiloluk bir pilot +3 G ye maruz kalırsa üzerine 210 kiloluk
biri oturuyormuş hissine kapılır.
Adil Can Kavcar
Oğuzhan Küçükgüçlü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder