Belki
tarih dediğimizde çoğumuzun aklına, Osmanlı Devlet’i, Cumhuriyet’imizin
kuruluşu vb. olaylar gelmektedir. Ancak bunların dışında, Türk Milleti olarak
bizlerin en büyük değerleri arasında olan Vecihi Hürkuş’un, Nuri Demirağ’ın önderlik
ettiği geçtiğimiz yüzyılda gayet büyük işler başarıldığı, bizim ise bu yüzyılda
güzel işleri devam ettirebilecekken kısmen tökezlediğimiz bir alanımız daha
vardı, o alan bizim Havacılık Tarihimiz’dir.
Türk
havacılık tarihine bakıldığında geçmişinde gayet güzel başarılara ulaşmış
durumdayız. Ancak şu an ki durumumuz birçok ülkenin gerisinde ve içler acısı.
Hala dillerde dolaşan bir söz “Daha araba yapamıyoruz, ne uçağı?”…
Belki
bunların hepsi tarihimizi bilmemekten, bilinenleri paylaşmamaktan,
sorgulamamaktan kaynaklanıyor. Bizler bura
da bunu aşarak elimizin ulaştığınca
tüm
bilinmeyenleri ortaya çıkartmaya çalışacağız.
Havacılık
tarihimize göz gezdirmek gerekirse;
-
İmam
Cevheri; kendisi bilinen ilk Türk hava şehidimizdir. M.S
1002 yılında halka gelecekteki insanlar için yararlı olacak bir şey
keşfettiğini söyler ve koluna ipler aracılığıyla tutturduğu satıhlarla beraber
evinin penceresinden atladı. Ancak satıhların kendisini taşımaması sonucu hayatını
kaybetti. Belki bu girişiminde başarısız oldu ancak milletimizin şu anda
yaptığı gibi hiçbir şey yapmadan oturmaktansa, çözüm üretmeden sadece
eleştirmektense bir fikir belirterek sevdası uğrunda ölümü göze alarak uçmayı
denedi.
-
Hezarfen
Ahmet Çelebi; 4. Murat zamanında uçma sevdasını
gerçekleştirmiş ve “Hezarfen” lakabı ile anılmaya başlanmıştır. Bizim şu anda
yapmamız gerekeni Hezarfen Ahmet Çelebi yapmıştır ve İmam Cevheri’nin başarısız
denemesine rağmen araştırmalara, çalışmalara devam etmiş ve başarılı da
olmuştur. İlk uçan adam Çelebi, İmam Cevheri’ nin başarısız denemesinden sonra
kuşları ve akımları daha da yakından izlemiş ve elde ettiklerini Cevheri’nin
çalışmaları ile birleştirmiştir.
Okmeydanı’nda yaptığı
denemelerden sonra kendisini Galata Kulesi’nden bırakarak İstanbul Boğazı’nı
aşmış ve Üsküdar’ a inmiştir.
Ancak 4. Murat’ın ödül
olarak verdiği altınlar sonrasında, Cezayir’ e sürgün etmiştir. Hezarfen Ahmet
Çelebi belki havacılık konusunda politik nedenlerden dolayı önü kesilen ilk
Türk’ tür. Çünkü tarihimize baktığımızda özellikle Nuri Demirağ’ın projelerinin
çoğunda politik engeller mevcuttur.
-
Lagari
Hasan Çelebi; Hezarfen Ahmet Çelebi ile aynı dönem
yaşamış olan Hasan Çelebi, yine Hezarfen Ahmet Çelebi gibi 4. Murat zamanında
ilk uçuşunu gerçekleştirmiştir. Sarayburnu’nda yapılan bir şenlik esnasında
kendi icadı olan 50 okka barut macunuyla dolu olan 7 kollu bir fişeğe binere
havalanmıştır.
Füzedeki barutların
bitmesiyle önceden hazırladığı kanatlar ile yumuşak bir iniş yaptı ve 4. Murat
tarafından ödüllendirildi. Hezarfen Ahmet Çelebi’nin aksine yaptığı gösteri
sonrasında ödülünün yanında herhangi bir ceza da almamıştır.
Saygılarımla,
Yavuzalp Özcan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder