Kıvılcım'dan Alev'e...

12 Mayıs 2012 Cumartesi

Füze Güdüm Sistemleri Yazı Dizisi: ALMAN V-1 FÜZELERİ VE 1-TEL GÜDÜM



Daha önceki iki yazım aslında hazırladığım bu yeni yazı dizimin girişini oluşturmuştu. Alman Schwerer Gustav’larına karşılık yine aynı savaş meydanlarında Almanlara karşı kullanılan Katyuşa’lar günümüz modern füze teknolojisine dedelik etmelerine rağmen, gelişim konusunda eksik ve düşmanı caydırıcı yapısı düşük olan savunma silahlarıydı.

Fakat tekrardan aynı dönemlerde karşımıza çıkan Alman yapımı V-1’ler için aynı durum söz konusu değildi. Ünü Londra’ya kadar ulaşan bu silah, önümüzdeki süreçte modern teknolojiyi de yanına alarak daha çok yol kat edeceğinin sinyallerini vermişti…

V-1 sistemini biraz incelersek,

Esas ismi Vergeltungswaffe 1’dir. Almanca sözcüklerden de yola çıkılarak, Vergeltungs’un Misilleme ve Waffe’ninde Silah anlamında olduğunu görmekteyiz. Bir tür misilleme silahıdır. Uçan Bomba adı ile de anılır. Kendisine bu ismi veren Bomba sisteminin bir uçak gibi çalışmasıdır. Aynı uçaklarda olduğu gibi bir adet basit Pulse* motoruna ve iki adet kanatçığa sahiptir. Seyir füzelerin atası olarak anılır.  

Alman V-1 füzelerinin yapımındaki ilk amaç insan, uçak, fazla yakıt ve mühimmat kaybını önlemektir. Almanlar bu füzelerden Londra semalarına 40.000 adet bırakmış bunlardan da 10.000 adedi (yaklaşık olarak) daha önceden hedeflenen yerlere ulaşmıştır. Yine aynı füzelerden Belçika’ya da 10.000 adet atıldığı söylenmektedir. (1941)

Özellik Bakımından V-1

Uzunluk                      : 8 metre
Kanat Açıklığı            : 5,3 metre
Ağırlığı                       : 2.150 kg

Seyir (Kruz) füzelerinde de aynı V-1 gibi kaldırıcı kuvvet kanatlardadır. (Amerikan Tomahawk ve Alman Taurus KEPD350 bunlara örnek verilebilir.)

Bu tip füzelerin amacı yüzlerce kilometre uzağa nükleer bomba veya parça tipi patlayıcılar taşımaya yarar. Gelişmiş Kruz füzeleri, Süpersonik veya yüksek ses altı hızda ilerleyerek ve alçak istifadan uçuş yaparak, radarlara yakalanmama özelliğine sahiptirler.  
İşte o kıvılcım V-1’in hedef bulması için geliştirilen bir sistemde, yani füze güdüm sistemlerinde saklıydı.

Çalışma prensibi gayet basittir. Uçuş mesafesi pervanenin dönmesinden hesaplanır. Bomba hedefe ulaştığında motor kapatılır ve güçsüz kalan V-1’ler hedefine doğru dalışa geçerler, bu sayede istenilen hedef vurulmuş olur.

İnsansız olmasından dolayı, “İnsansız Hava Aracı” sıfatı alması gereken füzeler, gözetleme görevi değil de saldırı amacıyla üretildiklerinden dolayı bu grup içine dâhil olmazlar.
 
GÜDÜM SİSTEMLERİ

Güdüm sistemi, bir füze, uydu, roket, uçak, helikopter, gemi veya benzeri aracın, iki veya üç boyutlu ortamdaki bir konumdan ayrılarak arzuladığı bir başka konuma ulaşabilmesini sağlayan elektromanyetik aygıt veya aygıtlara verilen isimdir.**

İnsansız sistemlerin kullanılması anlamına da gelir.

Örnek olarak V-1’lerin güdüm sistemleri, Manyetik Pusulalar ve Jiroskoptur***.  

Özellikle askeri alanda füzelerde yön ve hedef tayini açısından önem arz eden bu sistemler birkaç yöntem altında başlıklanabilir.

1-      Tel Güdüm
2-      Radyo Dalgaları ile Güdüm
3-      Lazer Güdüm
4-      Isı Güdüm
5-      Radar Güdüm

Bu yazıda Tel güdümü inceleyeceğiz.

Tel güdüm,

Bu sistemde füzeye bir tel bağlıdır. Operatör optik cihazlar yardımıyla füzeyi takip ederek kumanda eder. Olumsuz yönü, Operatörün hem füzeyi hem de hedefi takip etmesidir. Gece veya sis gibi şartlarda bu kontrol zorlaşır. Görüş mesafesi düşerek operatörü savunmasız durumda bırakır. Günümüzde basit ve ucuz olduğundan dolayı, en yaygın olarak tanksavar füze sistemlerinde kullanılır. Almanların Kobra ve Amerikalıların Tow gibi…

   
Gece görüş cihazlarının ek aparat olarak monte edilmesi ve optik cihaz gelişimi ile günümüzde bu sistemler daha kullanışlı hale getirilmeye çalışılmaktadır.

Not      : Her ne kadar teknoloji gelişimine değişik bir boyuttan önemli yollar açsa da savaş gerekli olmadığında katliamdır ve bu tip silahların yalnızca savunma amaçlı kullanılarak kalmasını ümit ederim.


*Pulse Motoru :       Jet motorlarının en basiti sayılabilir. Yanma sonucu oluşan etki ile çalışır. Bu tip motorlar az hareketli parçalar içerir.

**Kaynak       :           Vikipedi

***Jiroskop    :           Yön ölçümü ve ayarlanmasında kullanılan açısal denge ilkesinin korunması prensibine uygun çalışan cihazdır. Fizik kuralları ve açısal momentum ilkesine dayanır.        


Saygılarımla,
Adil Can Kavcar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder